Dziecko przed ekranem

Światowa Organizacja Zdrowia: dzieci poniżej roku nie powinny w ogóle patrzeć na ekrany monitorów

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) w najnowszych rekomendacjach dla rodziców zaleca drastyczne zmniejszenie czasu spędzanego przez dzieci przed ekranami urządzeń elektronicznych oraz zwiększenie aktywności fizycznej dzieci.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) apeluje do rodziców o to, by od najmłodszych lat kształtowali u swoich dzieci dobre nawyki. WHO rekomenduje ograniczenie dostępu dzieci do ekranów urządzeń elektronicznych, takich jak telewizory, tablety czy smartfony, a także zwiększenie aktywności fizycznej oraz zapewnienia dziecku odpowiedniej ilości snu.

Zwiększenie aktywności fizycznej, skrócenie czasu przebywania w pozycji siedzącej i zapewnienie wysokiej jakości snu u małych dzieci poprawi ich zdrowie fizyczne, psychiczne i samopoczucie oraz pomoże zapobiegać otyłości w dzieciństwie i związanym z nią chorobom w późniejszym okresie życia.

Dr Fiona Bull, ekspert WHO

WHO w swoich wytycznych radzi rodzicom dzieci do piątego roku życia ograniczenie czasu spędzanego przez dzieci przed monitorami i innymi ekranami do maksymalnie jednej godziny dziennie. Natomiast dzieci poniżej 1 roku według zaleceń WHO w ogóle nie powinny spędzać czasu przed ekranami. Jednocześnie WHO zaleca ograniczenie czasu spędzania dzieci w pozycji siedzącej w fotelikach czy wózkach – także do maksymalnie jednej godziny dziennie. Dzieci powinny jak najwięcej czasu spędzać na aktywności fizycznej oraz odpowiednio długo spać.

To, co naprawdę musimy zrobić, to przywrócić zabawę dla dzieci. Chodzi o to, aby przejść od czasu spędzanego w pozycji siedzącej do czasu przeznaczonego na zabawę, chroniąc jednocześnie sen.

Dr Juana Willumsen, ekspert WHO

Eksperci WHO radzą  zastąpienie czasu spędzanego na biernym oglądaniu przed ekranami na bardziej aktywną formę spędzania wolnego czasu, a jednocześnie zagwarantowanie dzieciom dużej dawki zdrowego snu. Eksperci podkreślają, że dla odpowiedniego rozwoju dziecka niezwykle istotny jest czas spędzany na interaktywnych “nieekranowych” zabawach z opiekunem, takich jak na przykład czytanie, opowiadanie historii, śpiew czy układanie puzzli.

Zalecenia WHO dla dzieci poniżej 1 roku życia

  • aktywność fizyczna polegająca na różnych interaktywnych zabawach na podłodze co najmniej kilka razy dziennie
  • dla dzieci, które jeszcze nie raczkują – ułożenie dziecka na co najmniej 30 minut na brzuszku
  • ograniczenie przebywanie dziecka w pozycji siedzącej skrępowanej  (np. na wózku, krzesełku lub po przypięciu na plecach opiekuna) do maksymalnie 1 godziny dziennie
  • unikanie ekspozycji dziecka na włączone ekrany urządzeń elektronicznych, zwłaszcza w pozycji siedzącej
  • zapewnienie dziecku odpowiedniej ilości snu: 14-17 godzin dla dziecka 0-3 miesiące, 12-16 godzin dla dziecka 4-11 miesięcy

Zalecenia WHO dla dzieci w wieku 1-2 lat

  • co najmniej 3 godziny aktywności fizycznej dziennie
  • ograniczenie przebywanie dziecka w pozycji siedzącej skrępowanej  (np. na wózku, krzesełku lub po przypięciu na plecach opiekuna) do maksymalnie 1 godziny dziennie
  • ograniczony czas spędzany przed ekranami ekranów i monitorów do maksymalnie 1 godziny dziennie, dzieci poniżej 2 lat nie powinny spędzać czasu przed ekranami w ogóle
  • zapewnienie 11-14 godzin dobrego snu

Zalecenia WHO dla dzieci w wieku 3-4 lat

  • co najmniej 3 godziny aktywności fizycznej dziennie
  • ograniczenie przebywanie dziecka w pozycji siedzącej skrępowanej  (np. na wózku, krzesełku lub po przypięciu na plecach opiekuna) do maksymalnie 1 godziny dziennie
  • ograniczenie czasu spędzanego przez dziecko przed ekranami ekranów i monitorów do maksymalnie 1 godziny dziennie

 

 


Źródło: https://www.who.int/news-room/detail/24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more

Post Author: Blog Zdrowa Żywność