Żeń-szeń – super zioło. Zastosowanie żeń szenia w zdrowej diecie | ZdrowieJemy.com.pl

Żeń-szeń (ginseng, żeń szeń) to roślina, której energetyzujące właściwości znane są od kilku tysięcy lat.

Żeń szeń rośnie w wielu częściach Azji (Chiny, Korea, Rosja – Syberia). Od wieków znane są przede wszystkim energetyzujące właściwości żeń-szenia. Za najbardziej wartościowe uchodzą odmiany żeń szenia posiadające biały korzeń oraz te rośliny, które są najstarsze. Niektóre badania wykazują wyższą skuteczność żeń-szenia koreańskiego.

Żeń-szeń – ginsenozydy i nie tylko

O właściwościach żeń-szenia decyduje  obecność ginsenozydów. Żeń szeń Żeń szeń jest także bogaty w witaminy, minerały (żelazo, magnez, kobalt, krzem, cynk), elektrolity, aminokwasy, hormony (sitosterol i sygmasterol) oraz mikroelement german.

Żeń szeń posiada udowodnione właściwości, między innymi:

  • uspokajające i relaksujące
  • adaptogenne – przeciwdziała stresowi i przemęczeniu psychicznemu i fizycznemu
  • przeciwmiażdżycowe
  • wzmacniające system odpornościowy organizmu (immunologiczny)
  • przeciwnowotworowe
  • antyoksydacyjne
  • przeciwdziałające wypadaniu włosów
  • poprawiające witalność, zwiększające libido
  • wpływające pozytywnie na procesy spermatogenezy

Żeń szeń nie powinien być przyjmowany przez osoby z wysokim nadciśnieniem, chore na hormonozależne nowotwory, hemofilię, astmę oskrzelową, dzieci, kobiety w ciąży oraz osoby przyjmujące niektóre leki.

Źródła: T. Weiss, J. Bor, Żywność funkcjonalna, Białystok 2015, wikipedia.org

Post Author: Blog Zdrowa Żywność