Ilustracja - eksperyment pochwały

Eksperyment pochwały Carol Dweck: Siła pochwały i jej wpływ na motywację uczniów

Eksperyment pochwały przeprowadzony przez Carol Dweck, psycholożkę z Uniwersytetu Stanforda, jest jednym z najważniejszych badań dotyczących motywacji, sposobu myślenia i roli pochwały w procesie edukacji. Jego wyniki zrewolucjonizowały sposób, w jaki pedagodzy, rodzice i badacze rozumieją wpływ, jaki mają na dzieci ich słowa i postawa.

 

Przeprowadzony przez Carol Dweck eksperyment dotyczący znaczenia pochwały wpłynął na zrozumienie mechanizmów, które stały się podstawą do propagowania idei „growth mindset” (nastawienia na rozwój), która podkreśla znaczenie wysiłku i uczenia się na błędach.

Tło eksperymentu

Carol Dweck rozpoczęła swoje badania, chcąc zgłębić, w jaki sposób różne rodzaje pochwał wpływają na motywację dzieci. Zauważyła, że wiele dzieci przejawia diametralnie różne reakcje na trudności. Niektóre dzieci szybko się poddają, wierząc, że ich porażki wynikają z braku zdolności, inne zaś traktują wyzwania jako szansę na naukę.

Kluczowe pytanie, które postawiła Dweck, brzmiało: co sprawia, że niektóre dzieci wykształcają nastawienie na rozwój, podczas gdy inne rozwijają „fixed mindset” (nastawienie na stałość)? U podstaw tego pytania leżało założenie, że sposób, w jaki dzieci są chwalone przez dorosłych, może odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu ich postaw wobec nauki i trudności.

Przebieg eksperymentu

Eksperyment Dweck został przeprowadzony na grupie około 400 dzieci w wieku od 10 do 12 lat. Badanie zostało podzielone na kilka etapów, z których każdy miał na celu sprawdzenie, jak różne rodzaje pochwał wpływają na zachowanie i podejście dzieci do zadań o różnym poziomie trudności.

Faza 1: Zadanie początkowe i pochwała

Dzieci zostały poproszone o rozwiązanie zestawu stosunkowo łatwych zadań z testu logicznego. Po zakończeniu tego etapu wszystkie dzieci otrzymały pochwałę, ale podzielono je na dwie grupy:

  1. Grupa pochwały za zdolności – dzieciom mówiono: „Jesteś bardzo inteligentny/a”.
  2. Grupa pochwały za wysiłek – dzieci słyszały: „Bardzo się postarałeś/aś”.

Kluczowym elementem tej fazy było zastosowanie różnego rodzaju pochwał, aby sprawdzić, jak wpłyną one na późniejsze zachowanie i podejście dzieci do trudniejszych zadań.

Faza 2: Wyzwanie

W drugiej fazie dzieciom zaproponowano możliwość wyboru kolejnego zadania. Mogły one wybrać:

  • Zadanie trudniejsze, które dawało szansę nauczenia się czegoś nowego.
  • Zadanie łatwe, które było podobne do poprzedniego i nie wymagało dużego wysiłku.

Wyniki były znaczące:

  • Dzieci chwalone za zdolności częściej wybierały zadania łatwe, unikając ryzyka porażki.
  • Dzieci chwalone za wysiłek chętniej podejmowały trudniejsze wyzwania, uznając je za okazję do nauki.

Faza 3: Trudne zadania i reakcje na porażkę

W kolejnym etapie dzieci zmierzyły się z bardzo trudnymi zadaniami, które zostały celowo przygotowane tak, aby były zbyt trudne do rozwiązania. Celem było zaobserwowanie, jak dzieci radzą sobie z niepowodzeniem.

  • Grupa pochwały za zdolności: dzieci z tej grupy szybko się zniechęcały, odczuwały frustrację i interpretowały swoje niepowodzenie jako dowód braku zdolności.
  • Grupa pochwały za wysiłek: dzieci te podejmowały wielokrotne próby, często podkreślały, że zadania są trudne, ale jednocześnie wyrażały zadowolenie z możliwości uczenia się nowych rzeczy.

Faza 4: Ostatni test

Na końcu wszystkie dzieci otrzymały zestaw zadań o poziomie trudności zbliżonym do początkowego. Wyniki pokazały, że:

  • Dzieci chwalone za zdolności osiągnęły wyniki gorsze niż w pierwszej fazie.
  • Dzieci chwalone za wysiłek poprawiły swoje wyniki.

Wyniki eksperymentu

Badanie jednoznacznie wykazało, że sposób chwalenia dzieci ma ogromny wpływ na ich motywację, podejście do trudności i gotowość do podejmowania wyzwań:

  1. Pochwała za zdolności prowadziła do rozwijania fixed mindset, czyli przekonania, że inteligencja i umiejętności są stałe i nie można ich zmienić. Takie dzieci unikały wyzwań, obawiały się porażki i interpretowały ją jako dowód braku talentu.
  2. Pochwała za wysiłek promowała growth mindset, czyli przekonanie, że umiejętności można rozwijać poprzez ciężką pracę. Dzieci te były bardziej wytrwałe, chętniej podejmowały trudne zadania i lepiej radziły sobie z niepowodzeniami.

Wnioski pedagogiczne i praktyczne zastosowanie

Eksperyment Carol Dweck wniósł istotne przesłanie dla nauczycieli, rodziców i wszystkich osób pracujących z dziećmi. Poniżej przedstawiono najważniejsze wnioski i przykłady zastosowania w praktyce:

1. Chwal wysiłek, a nie zdolności

Podkreślanie wysiłku, strategii czy podejścia do nauki wzmacnia w dzieciach przekonanie, że sukces zależy od ich pracy. Zamiast mówić:

  • „Jesteś taki zdolny”,
    lepiej powiedzieć:
  • „Widać, że włożyłeś dużo pracy w to zadanie”.

2. Ucz wartości porażki

Porażki są częścią procesu uczenia się. Dzieci, które uczą się widzieć w błędach okazję do nauki, są bardziej odporne na stres i lepiej radzą sobie z wyzwaniami. Na przykład, nauczyciel może powiedzieć:

  • „Nie udało się tym razem, ale czego się nauczyłeś z tej próby?”.

3. Twórz środowisko sprzyjające podejmowaniu ryzyka

Dzieci, które nie boją się porażki, są bardziej skłonne eksperymentować i podejmować trudniejsze zadania. Przykładowo, w klasie można wprowadzić „tablicę błędów”, na której uczniowie dzielą się swoimi pomyłkami i opisują, czego się dzięki nim nauczyli.

4. Zachęcaj do samodzielności i wytrwałości

Dzieci, które uczą się samodzielnego rozwiązywania problemów, rozwijają większą pewność siebie. Zamiast od razu pomagać, można zapytać:

  • „Jakie inne sposoby możesz spróbować?”.

Przykłady zastosowania w praktyce

  • Szkoła podstawowa: Podczas lekcji matematyki nauczycielka chwali ucznia za zastosowanie różnych metod rozwiązywania problemu, a nie tylko za poprawną odpowiedź.
  • Rodzina: Rodzice zachęcają dziecko do dalszego rysowania po nieudanej próbie, mówiąc: „Widzę, że dużo ćwiczysz i twój rysunek staje się coraz lepszy”.
  • Sport: Trenerzy chwalą młodych sportowców za zaangażowanie podczas treningu, a nie tylko za wygrane mecze.

Podsumowanie

Eksperyment Carol Dweck pokazuje, jak ogromny wpływ na rozwój dzieci mogą mieć drobne zmiany w sposobie komunikacji. Skupienie się na wysiłku, wytrwałości i procesie nauki, zamiast na wrodzonych zdolnościach, sprzyja rozwijaniu nastawienia na rozwój, które jest kluczowe dla sukcesu w szkole i życiu. Dzięki tym odkryciom możemy lepiej wspierać dzieci w budowaniu pewności siebie, odporności na trudności i motywacji do nauki przez całe życie.

 


Ilustracja do tekstu – generowana przez AI, źródło: Pixabay

Post Author: Zdrowiejemy.com.pl