Omega 3 w rybach – cała prawda o kwasach omega 3 w rybach!

Na dziesiątkach blogów znajdziecie informacje na temat kwasów omega 3 w rybach.  Jaka jest jednak prawda o omega 3 w rybach i czy ryby są naprawdę w 100% zdrowe?

Wiemy, że kwasy tłuszczowe omega 3 są niezbędne w prawidłowej diecie człowieka. Wiemy jaką rolę w naszym organizmie pełnią kwasy omega 3 i wiemy jak niedobór tych kwasów może niekorzystnie działać na nasze zdrowie. Wiemy też, że ryby (choć nie wszystkie) zawierają w sporej ilości kwasy tłuszczowe omega 3.

Czy ryby są zdrowe? Autor filmu dokumentalnego “Ryba czy tylko filet” przekonuje, że łosoś to najbardziej toksyczny pokarm na świecie, a spożywanie także innych ryb może być ryzykowne dla naszego życia – czytaj więcej

Na licznych blogach i portalach traktujących o zdrowej żywności możemy przeczytać informacje o tym jak ryby są zdrowe i że powinniśmy spożywać jak najwięcej ryb. Obok informacji, że ryby zawierają niezbędne dla utrzymywania człowieka w dobrej kondycji kwasy omega 3 najczęściej nie znajdziemy innych bardzo istotnych informacji, które pozwoliłyby nam na świadomą decyzję co do wyboru źródła uzupełnienia naszej diety w nienasycone kwasy tłuszczowe.

Ryby są bogate w kwasy omega 3. Ale czy na pewno?

Ryby są bogate w kwasy omega 3 – to zdanie niemal jak mantra przewija się w każdym blogu o żywieniu. Jednak tak naprawdę kwasy omega 3 w rybach są w mniejszości, bo większość kwasów tłuszczowych znajdujących się w mięsie ryb nie należy do tej grupy tłuszczów.

Według badań przeprowadzonych w 2001 roku przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie na wybranych rybach morskich (śledź, makrela, łosoś) ilość kwasów tłuszczowych omega 3 wynosiła (w zależności od gatunku) zaledwie od 15 do 22 procent ogólnej liczby tłuszczów znajdujących się w tych rybach, odwracając proporcje – aż 78 – 85 procent tłuszczów w badanych rybach to były tłuszcze inne niż tłuszcze omega 3.  Ilość kwasów tłuszczowych wielonienasyconych (polienowych) w badanych rybach wynosiły od 15 do 29 procent tłuszczów ogółem, natomiast bardzo szkodliwe dla naszego organizmu nasycone kwasy tłuszczowe stanowiły aż 31 – 41 procent ogólnej ilości tłuszczów.

Jeśli dodamy do tego fakt, że tłuszcze nie powinny dostarczać organizmowi więcej niż 30% energii – proporcje kwasów tłuszczowych w rybach każą się poważnie zastanowić nad oparciem diety o ryby, które zazwyczaj są bogate w tłuszcze i zawierają dużą ilość niezdrowych kwasów tłuszczowych.

Link do wyników badań [tutaj]

Czy zatem  kwasy omega 3 w rybach znajdują się rzeczywiście w tak dużej ilości? Bardziej prawdziwe będzie stwierdzenie, że ryby dostarczają wprawdzie naszemu organizmowi sporych ilości kwasów omega 3, ale tak naprawdę ryby są bogate także w niekorzystne dla organizmu kwasy tłuszczowe.

Czy ryby są zdrowe

Czy powinniśmy więc jeść ryby? Większość dietetyków ochoczo zachęca nas do zjadania coraz większej ilości ryb. Jednak  stale powiększa się grono autorytetów, jak na przykład dr medycyny Neal D. Bernard, autor bestsellera Żywność dla mózgu. Skuteczny 3-stopniowy plan ochrony umysłu i poprawy pamięci, będących odmiennego zdania. Dr Bernard w swojej książce pisze:

(…) porcja ryby jest bliższa wołowinie niż brokułowi. Jako grupa, osoby jedzące rybę mają więcej problemów z wagą i ich ryzygko cukrzycy rośnie, w porównaniu z osobami rezygnującymi zupełnie z produktów zwierzęcych. (…) Tak więc, jeśli już odżywiasz się zdrowym pożywieniem pochodzenia roślinnego, dodanie do diety ryb jest tak naprawdę krokiem w tył.

/ Bernard, Żywność dla Mózgu, Białystok 2014, s. 90.

Jedząc ryby dostarczamy organizmowi nie tylko niezbędnych kwasów tłuszczowych omega 3, ale też bardzo dużo niezdrowych kwasów tłuszczowych i złego cholesterolu.

Czy ryby są zdrowe? Czy dieta oparta o ryby jest zdrowa? Najwłaściwiej będzie odpowiedzieć, że taka dieta będzie o wiele zdrowsza niż tradycyjna polska dieta oparta o mięso. Jeśli więc nasze żywienie oparte jest głównie na spożywaniu mięsa, uzupełnienie diety rybami będzie dla nas zmianą na lepsze. Jednak jeśli nasza dieta oparta jest produkty pochodzenia roślinnego, to wzbogacenie jej o ryby będzie raczej mniej korzystne dla naszego organizmu.

Źródła: Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie  |  Neal D. Bernard Żywność dla mózgu. Skuteczny 3-stopniowy plan ochrony umysłu i poprawy pamięci, Białystok 2014.

Post Author: Blog Zdrowa Żywność